2. Een mobiele stad

De komende jaren wordt mobiliteit een grote uitdaging voor steden zoals Lommel. Toegenomen verkeer leidt tot meer files, fijnstof, en CO2-uitstoot, wat de leefbaarheid van de stad onder druk zet. Om Lommel leefbaar te houden en vlotte verplaatsingen te garanderen, is het cruciaal om duurzame mobiliteitsoplossingen te bevorderen, waaronder meer ruimte voor fietsers en voetgangers, en een beter openbaar vervoersnetwerk.

Visie

De mobiliteit in steden zoals Lommel zal de komende jaren een uitdaging blijven. Een stad moet leefbaar blijven en tegelijkertijd ruimte bieden voor efficiënte verplaatsingen met verschillende vervoersmiddelen. De fiets, als ecologisch meest verantwoorde vervoermiddel, moet veiliger worden gemaakt om het aantal fietsslachtoffers terug te dringen. Dit betekent investeren in veilige fietsinfrastructuur en het in kaart brengen en aanpakken van gevaarlijke punten. Het STOP-principe (Stappers, Trappers, Openbaar vervoer, Privéwagens) moet worden gehanteerd om een duurzaam mobiliteitsbeleid te garanderen, waarbij voetgangers en fietsers voorrang krijgen.

Besparingen op het openbaar vervoer moeten worden teruggedraaid om de dienstverlening te verbeteren. Het toegenomen autoverkeer zorgt voor meer lawaai en fijnstof, wat significant bijdraagt aan gezondheidsproblemen. Volgens het Milieurapport Vlaanderen veroorzaakt fijnstof drie kwart van de milieu-gerelateerde ziektes en zorgt voortdurende blootstelling voor een verlies van gemiddeld één gezond levensjaar per inwoner. Het is essentieel om de uitstoot onder controle te houden om de gezondheid van de inwoners te beschermen en de leefbaarheid van de stad te waarborgen.

Kortom, Lommel moet inzetten op een mobiliteitsbeleid dat prioriteit geeft aan duurzame en toegankelijke vervoersoplossingen, waarbij de gezondheid en veiligheid van de inwoners centraal staan.

Wat wij willen

1. Ruimte voor fietsers en voetgangers

Lommel moet een stad worden die ruimte geeft aan fietsers en voetgangers. Dit betekent het verbeteren van de veiligheid voor fietsers op gevaarlijke wegen zoals de stadslaan, die veel door schoolgaande jeugd wordt gebruikt. Er is nood aan veilige fiets- en voetgangerspaden door parken en woonblokken, en autovrije schoolbuurten met parkeermogelijkheden op wandelafstand van scholen. Er moet ook transparant overleg plaatsvinden met de burgers over mobiliteitsverbeteringen. Tot nu toe zijn de resultaten van eerdere overlegavonden niet bekendgemaakt. De heraanleg van de stadslaan moet prioriteit geven aan de veiligheid van fietsers en voetgangers.

2. Investeren in openbaar vervoer

Door besparingen is het openbaar vervoer voor veel inwoners geen werkbaar alternatief meer. Er moet meer ondersteuning komen van de gemeente voor het openbaar vervoer, De gemeente moet druk uitoefenen op De Lijn om de uurregeling uit te breiden.Net zoals ze druk moet uitoefenen om de de sneldienst Lommel-Hasselt terug in te voeren.
Voor veel mensen is het nu moeilijk om met het openbaar vervoer het station te bereiken. Van het station tot in het centrum of van de wijken van Lommel naar het centrum zijn er buiten de belbus geen mogelijkheden om het openbaar vervoer te nemen.