Een lagere stroomfactuur? Steek ook je stekker in het zonnepark!

Ruim één op de vijf Belgische gezinnen leeft in energiearmoede. Vooral alleenstaanden en eenoudergezinnen worstelen met de energiefacturen. De stroom moet voor iedereen goedkoper. Waarom de productie niet in eigen handen nemen?

Sooi steekt zijn stekker in het zonnepark. Jij ook?

Het zonnepark zal genoeg stroom kunnen leveren voor 25.000 gezinnen. Dat is heel Lommel! Maar wat beslist men? Om al deze stroom naar Nyrstar door te sluizen. Om de stroom voor Nyrstar voldoende goedkoop te maken gooit de Vlaamse regering nog eens met een jaarlijkse (!) subsidie van zes miljoen, bovenop het al geïnvesteerde belastinggeld.

Investeren in zonne-energie is in ieders voordeel. Maar waarom grijpen we deze kans niet om te zorgen dat we als gemeenschap zelf kunnen beslissen over de prijs, over de productie, over investeringen? Het zonnepark gaat groot genoeg zijn om de ruggengraat te vormen van een stedelijke energiebedrijf.

Dure energie? Het kan anders. Geef Lommelse gezinnen toegang tot goedkopere stroom via het zonnepark. Wij steken onze stekker in het zonnepark. Jij ook?

Teken jij ook?

Velden met een * zijn verplicht.

Door deze petitie te ondertekenen verklaar je je akkoord dat de PVDA de door jou verstrekte gegevens bijhoudt om je naargelang je interesses op de hoogte te houden van standpunten en activiteiten van de PVDA. Je kunt die gegevens opvragen, laten verbeteren en laten verwijderen. Dat kan per e-mail naar pvda@pvda.be, of per brief naar PVDA, M. Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel. Als je vindt dat we je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier verwerkt hebben, kun je een klacht indienen bij de Privacycommissie. Meer over het privacybeleid van de PVDA: www.pvda.be/privacy.

• Suzanne Verhoft
    ondertekend 2018-05-23 23:43:43 +0200